Ahad, Mei 05, 2013

KEPUTUSAN PRU 13 ( DIKEMASKINI )


Parlimen 

BN  133

PAS 21

PKR 30

DAP 38


Tan Sri Muhyiddin Yassin, Pagoh, Johor BN


Mohamad  Sabu,   Pendang PAS TEWAS


Tan Sri Khalid  Ibrahim, Bandar Tun Razak PKR


Ibrahim Ali, Pasir Mas  BEBAS TEWAS


Dr. Mohd Nasir Hashim,  Kota Damansara  PKR TEWAS 


Datuk Haron Din, Arau PAS TEWAS



Lim Kit Siang, Gelang Patah, Johor  DAP 


Nurul Izzah Anwar, Lembah Pantai  PKR  


Teresa Kok,  Seputeh  BEBAS


Datuk Husam Musa, Putrajya PAS  TEWAS   


Idris Haron, Sungai Udang,  Melaka BN



Mohd Najib Razak,  Pekan, Pahang  BN



Datuk Seri Anwar Ibrahim, Permatang Pauh  PKR  



Datuk Seri Hadi Awang,  Marang, Terengganu PAS



Datuk Zulkifli Nordin,  Shah Alam BN  TEWAS  


Tan Seng Giaw, Kepong  DAP


Chua Jui Meng, Segamat PKR  TEWAS



[ Ingin  LEBIH  berkredibiliti tatkala bercakap? Klik di sini  ]

Tan Sri  Isa Samad,  Jempol,  Negeri Sembilan  MENEWASKAN  Aishah  


Dayangku Intan, Pengerang, Johor  TEWAS 


INGAT Jika  berasa  PANAS sila klik di sini.


Jika  berminat untuk mengiklankan produk atau perkhidmatan di blog ini, harga,  RM1,000 ( 6 bulan)  RM1, 600 untuk 12 bulan. Sila hantarkan emel ke mazidulakmal@yahoo.com dengan kadar segera.


35 ulasan:

  1. Smti-Kalau PAS dan PKR dan UMNO bergabung, Melayu Islam boleh menang besar sebenarnya.

    BalasPadam
  2. Bangsa melayu,org2 islam,bersatulah ! Jangan biarkn bangsa lain mentadbir negara kta,binasa jadi nya

    BalasPadam
  3. Kaum Cina dah bangkit. Melayu - bersatu lah! Jgn lah lagi bertelagah. Kelak, kita yg akan menumpang di BUMI SENDIRI. Bangun lah bangsa ku!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hampa suruh bersatu dlm bn,hampa suruh berpecah dlm pr....! Konfius juga bila ingin mendalami cerdik pandai bn ni..

      Padam
  4. renungkanlah kisah Pak pandir..menang sorak kampung tergadai

    Jaga-jaga anak kita
    Jangan sampai jadi hamba
    Jaga-jaga anak kita
    Kita ini orang merdeka

    jangan sampai merempat di bumi sendiri..ditindas..diperlekeh oleh orang luar

    BalasPadam
  5. MAna Boleh Bangsa Laen Tawan Negara Melayu..Selagi Ada AGONG!!KORANG NIE BODOH LA..YANG PENTING SKRG NIE PERTAHANKAN AGONG!!
    HAIZZZ..
    PIKIR PANJANG LA..

    BalasPadam
  6. Memang benar apa yang dikatakan oleh kedua2 komentar di atas. Jika Org Melayu kita bangkit dan bersatu, untuk menang di mana2 PRU akan datang datang juga pasti berhasil dan menjadi. Tampak gaya nya, Komuniti Cina sememangnya mahukan hak sama rata itu dan mungkin juga ada yang mahukan hak demokrasi yang telus. Kita tunggu dan lihat sekali lagi dalam tempoh 5tahun. Adakah Malaysia akan terus maju, ataupun perbalahan yang tidak kesudahan. Rakyat telahpun bersuara. Bagi yang tewas, mahupun menang;sudah menjadi adat dalam pertandingan. Insya-Allah, Malaysia akan terus kekal dalam kepimpinan yang jitu dan berwibawa oleh Jentera BN. Sekian.

    BalasPadam
  7. MANA BOLEH ORANG LUAR TAWAN NEGARA KITA..
    SELAGI ADA AGONG..
    MELAYU TAKKAN HILANG..
    PAKAI OTAK LA WOI..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Sape kata x boleh? Belajar perlembagaan malaysia baru tau ape tu maknanya raja berpelembagaan.

      Padam
    2. Agong kte hanye stand sbgi lambang ngra kt.agong n raja2 melayu kat negara kte xde kuasa langsung dlm pentadbiran.skrg ni cina tgh naik n kalau kte yg bkn cina ni sokong cina makin berkuasalah diorg.skrg ni cina memperjuangkan hak sama rata sbb bg diorg status quo melayu n bumiputera x adil.tp kalau cina berjaya menguasai malaysia, adakah mereka akn memperjuangkan hak sama rata? Mesti la x sbb hnye org bodoh je nk serahkan negara sndr kpd org luar.mmg la cina n india sebahagian dr rakyat msia sbb mrka lahir n membesar d msia so layak la mndpt kewarganegaraan msia tp yg masuk secara haram dr india or china? Bkn semua cina n india d msia ni rkyt msia.ade yg menyelinap msk n berpura2 mnjd rkyt msia n mndpt perlindungan dr bangsa msg2.jd kte sbgi kaum melayu n bumi ni mst la menyokong bangsa kte sndr jika nak mengekalkan negara kte.bg bangsa lain yg merasakan status quo tu xadil, diorg bley blk ke negara asal msg2.myb negara asal mrka bley bg layanan yg lebih adil lg dr msia.

      Padam
  8. Bersatulah bangsa melayu dibwah panji2 PAS dan PKR...maka bersatulah kita bersama DAP...barulah wujud 1MALAYSIA...

    BalasPadam
  9. M adfin: klau org luar tawan dan perlembagaan ditukar mcmana?itulah yg dmaksudkan..bersatulah bangsa melayu.

    BalasPadam
  10. Jika kuasa diparlimen dikuasai kaum bukan melayu, takkan selamat perlembagaan islam kerana kata pemutus datang dari keputusan parlimen. Kebebasan bersuara tentang agama, hak samarata dengan kaum bumiputera. Fikir-fikir dan renung-renunglah. Melayu-melayu berlaga, kaum lain bersorak gembira.

    BalasPadam
  11. Peratusan kerusi parlimen BN menurun dr PRU11 hingga PRU13 dan peratusan kerusi DAP meningkat. Jelas menunjukkan perpecahan kaum melayu dan kekuatan kaum cina. Gabungan tiga pari pembangkang mmg menguntungkan kaum cina bilamana melayu terus berpecah. Rasanya mereka sedar tentang ini tp demi kemenangan parti masing2 mereka sanggup berbuat apa2. Angka 13 adalah sinonim bg mereka dimana cuba menguasai kita pada tragedi 13 Mei dan skrng pd PRU13. Tidak hairan kalau suatu hari nanti misi mereka ini akan berjaya dan org melayu merempat di negara sendiri. Jika kita perhatikan tempat berpenduduk yg majoritinya kaum cina undi berpihak pd DAP kerana mereka sedar MCA dan Gerakan tidak lg dpt menyokong mereka. Begitu lah mcmmana bersatunya mereka. Jadi kaum melayu umumnya dan muslimin dan muslimat khususnya bersatulah jika tidak mahu negara ini tergadai.

    BalasPadam
  12. Kita umat Islam masing2 dah berdoa yang terbaik untuk negara kita tercinta untuk keamanan dan kemenangan untuk menegakkan syariat Islam, oleh itu Allah jualah yang menentukan akhirannya, Maka kita redha keputusanNya. Tetapi baik pemimpin Umno atau Pakatan yang akan memimpin diharap membuka mata akan lebih kebajikan untuk rakyat, dgn berlandaskan syariat Islam dapat membentuk umah yang lebih prihatin dan berakhlak. Agama Islam harus diletakkan paling atas barulah semua boleh bersatu. Cuba fikirkan hikmah disebalik kejadian.

    BalasPadam
  13. Mungkin ini semua adalah pengajaran,yg atas yg telah berkuasa, jgn salah gunakan kuasa,menyeleweng dan fikirkan rakyat yg di bawah..akibatnya..yg di bawah tidak lagi menyokong dan akhirnya,semua pihak yg rugi

    BalasPadam
  14. Orang melayu cepat melatah bila isu perkauman.. kenyataan sebenar dari segi fakta dan analisa kemenangan besar dap dalam pakatan rakyat bukan bermakna kaum cina memusuhi kaum melayu ,tetapi atas kesedaran dan pendirian tegas kaum cina bersatu menentang gejala x sihat dalam pemerintahan yg tiada kesudahan .
    Mereka menentang barisan nasional dan pemimpin cina sendiri dalam MCA... Dalam kawasan yg DAP menang calon yg menentang DAP ialah dari parti MCA ,dan GERAKAN .. cuma 1 ,2 tempat UMNO sgaja meletakkan calon boleh menang mereka seperti di gelang patah untuk membakar semagat anak melayu Johor bila UMNO kalah.sedangkan majoriti pengundi ialah kaum cina... dalam isu DAP atau cina menguasai pakatan rakyat xbenar ..tgk sendiri jumlah calon ahli parlimen melayu dan bukan melayu yg bertanding dalam P.R dan yg berjaya menang..

    FAKTA

    CALON PR YG BRTANDING UNTUK PARLIMEN PRU13
    30% bukan melayu DAP +PKR
    70% melayu

    ( JUMLAH 170 di semenanjung malaysia )

    KEBANYAKKAN BUMIPUTERA YG BERTANDING DI SABAH DAN SARAWAK UNTUK PR

    CALON MELAYU DAN BUKAN MELAYU PR YG MENANG PARLIMEN 50/50

    PERKAUMAN KAH?
    cina bukan benci melayu dan hanya undi dap tp menyokong perjuangan pakatan rakyat yg terdiri daripada 3 parti. pas -melayu islam/pkr -melayu/cina india.dan dap juga parti pelbagai kaum dan ada calon melayu dap sendiri dah menang di p.bukit menunjukkan bkan isu perkauman punca dap berjaya memenangi pengundi cina

    BalasPadam
  15. Shah Alam oh Shah Alam, tergadai sudah, mungkin Melayu memang mahu Shah Alam yang indah, akan jadi macam George Town,tak perlu dikisahkan mengenai nasib orang Melayu, mereka berpecah belah, biarkan orang Cina yang bersatu,keluar dari MCA beramai-ramai,mereka bilang,mari kita perintah melayu,biar melayu terus tersepit,biar melayu terus tergigit,biarkan,biarkan,bukankah mereka bilang,mereka ialah pakatan anak muda yang bangkit,teruskan kelestarian dan pembangunan industri pelancongan Sabah dan Sarawak, biarkan Melayu di Shah Alam terus menggigil,untuk tempoh yang panjang,kerana Melayu di Shah Alam mahukan itu,Shah Alam ialah Georgetown yang baru,lihatlah nanti papan-papan tanda dengan tulisan cina,lihatlah nanti UNISEL terjual pada cina,UNISEL akan bertukar menjadi UNITAR,kuil-kuil hindu akan lebih banyak didirikan tanpa pantauan mengalahkan New Delhi, India,dan Melayu terus menangis,mengharap air percuma,mengharap subsidi,seperti dalam buku Tun Mahathir, Dilema Melayu,begitulah ceritera Shah Alam nanti usai PRU 13.Biarkan...biarkan...itu pilihan orang Melayu sendiri

    BalasPadam
  16. Mudah mudahanla kaom melayu bersatu...jgn sampai di tindas oleh kaom lain amin...

    BalasPadam
  17. Kemenangan untuk semua. Malaysia milik kita semua. Melayu, Cina, India dan lain lain mesti hidup bersama. Melayu tidak akan hilang kuasa mentadbir negara ini. Sama sama kita tolak racist kaum. Jangan kita terikut mainan politik. Satu Malaysia untuk semua. Bukan semua calon BN ditolak. Ibrahim Ali dan Zul Nordin racist,menghina agama dan kaum lain untuk menjadi popular, sebab itu mereka ditolak. Kaum Cina dan India juga menyokong calon melayu spt Dr Mariam dan banyak lagi. Yang penting rakyat bersatu,membina satu negara yang aman dan damai. Tiada agama yang mengajar kita untuk menghina agama lain. Selagi kita menghormati adat,agama dan perasaan kaum lain, kaum kita sendiri akan dihormati olih mereka. Saya pasti politik perkauman bukan cara kita. Hidup Malaysia Hidup Malaysia Hidup Malaysia

    BalasPadam
  18. Masyarakat cina sememangnya telah menyuntik isu perkauman didalam pru13 ini kerana, mengapa calon pas yg bertanding tidak disokong oleh masyarakat cina dan mengapa pula calon dap yg majoritinya bertanding dikawasan bercampur dgn melayu boleh memihak kpd calon dap utk menang? Ini menunjukkan yg pas telah dimain oleh dap semata2 utk mencapai kemenangan diluar jangka dan sekiranya keputusan pru13 memihak kepada pr, rasa2 nya lah siapa yang memegang kerusi paling banyak ye? Bukankah dap? So, akhirnya negara malaysia kita akan menjadi seperti negara jiran kita yg majoritinya penduduknya beragama islam tetapi dikuasai ekonominya oleh kaum cina dan juga kerajannya oleh bangsa cina. Sedarlah wahai sedara seagama Islamku, bersatulah sebelum terlambat. Allah telah memberi petunjuk kpd kita semua melalui pru13 ini dimana kita harus bersatu semula sebagai saudara se agama. Allahu akbar. Wallahua alam...

    BalasPadam
  19. Ya sgt setuju dgn kenyataan di atas,bangkit org melayu bersatu padulah anda sblum kita djajah oleh bangsa yg menumpang di negara kita yg kita tlh jga dgn pnuh aman damai.dmana penghargaan mereka kpd kita yg tlh dtg cni sjk tnah melayu.tokoh2 perjuangan kita telah bina semangat perkauman yg kuat untuk merdeka knapa skank kaum cina mdiskriminasikan kita sdangkan kita pduduk asal tnah melayu.kita boleh nmpk jurang perbezaan dmana bnyk bnda diberi keistimewaan kpd kaum cina.soal kerja pun sama,bnyk pilih kasih.kita tidak minta persengketaan cuma minta penghargaan mereka.BN,PKR &PAS minta bergabung utk kepentingan org melayu,laksanakan satu dasar sama rata utk semua kaum.walaupun bbeza ideologi jgn korbankan bangsa sendiri.hak keistimewaan org melayu tjaga.bmuafakatla anda semua,buang yg keruh,ambil yg jernih..

    BalasPadam
  20. Habis lah negara kita..melayu sibuk sorak2...sepanjang pru13 aku xnpak pon cina kelua naik keta naik moto bawak bendera..tau2 je keputusan,parti cina monopoli...org2 melayu atas sana yg mentadbir kerajaan fikirkan untuk anak bangsa kita yg akan datang...x mustahir kita bangsa melayu akan ditindas kalau islam tidak sepakat....

    BalasPadam
  21. kalau menang PAKATAN RAKYAT pun takkan la...DAP nak jadi PERDANA MENTERI...kalaupun DAP menang lebih kerusi...SEBAB KITA ADA AGONG...mana boleh orang bukan melayu jadi PM kita...itulah baru persetujuan Agong...takkan bagi punya...apa la nak takot sangat nih.. desas-desus menakut2 rakyat je tuh!!!

    BalasPadam
  22. M AfintL berkata...
    MANA BOLEH ORANG LUAR TAWAN NEGARA KITA..
    SELAGI ADA AGONG..
    MELAYU TAKKAN HILANG..
    PAKAI OTAK LA WOI..

    Tumpang Lalu.
    Berkata biar ada fakta. Utk pengetahuan Tuan M AfintL. Kuasa Agong di dalam PENGGUBALAN PERLEMBAGAAN hanya boleh menangguhkan RANG UNDANG-UNDANG tersebut selama 30 hari sahaja sebelum Perlembagaan tersebut diSAHKAN secara automatik. Pelajar Tingkatan Sekolah Menengah pun tahu benda ni kerana ada dalam buku Sejarah Tingkatan 5 dan Tingkatan 6

    BalasPadam
  23. M AfintL berkata...
    MANA BOLEH ORANG LUAR TAWAN NEGARA KITA..
    SELAGI ADA AGONG..
    MELAYU TAKKAN HILANG..
    PAKAI OTAK LA WOI..

    Tumpang Lalu.
    Berkata biar ada fakta. Utk pengetahuan Tuan M AfintL. Kuasa Agong di dalam PENGGUBALAN PERLEMBAGAAN hanya boleh menangguhkan RANG UNDANG-UNDANG tersebut selama 30 hari sahaja sebelum Perlembagaan tersebut diSAHKAN secara automatik. Pelajar Tingkatan Sekolah Menengah pun tahu benda ni kerana ada dalam buku Sejarah Tingkatan 5 dan Tingkatan 6

    BalasPadam
  24. maaf saya dr btu pahat.. saya nampak mmg melayu bwk bendera pas pkr dan dap.. tp rata rata mejority semua anak muda kaum cina hanya membawa bendera DAP.. mn kah keadilan pakatan?

    BalasPadam
  25. suhairi mispar berkata..

    Tumpang Lalu.
    Berkata biar ada fakta. Utk pengetahuan Tuan M AfintL. Kuasa Agong di dalam PENGGUBALAN PERLEMBAGAAN hanya boleh menangguhkan RANG UNDANG-UNDANG tersebut selama 30 hari sahaja sebelum Perlembagaan tersebut diSAHKAN secara automatik. Pelajar Tingkatan Sekolah Menengah pun tahu benda ni kerana ada dalam buku Sejarah Tingkatan 5 dan Tingkatan 6

    Proses penggubalan Perlembagaan Malaysia
    Berikut merupakan proses penggubalan Perlembagaan Malaysia.



    1.Menteri dengan pihak kementerian akan menyediakan draf undang-undang.
    2.Jabatan Peguam Negara akan meneliti draf undang-undang dan menulis draf tersebut semula dalam bentuk perundangan.
    3.Rang undang-undang dibincangkan di Jemaah Menteri.Baginda perlu meluluskan draf undang-undang tersebut sebelum dibawa ke parlimen.
    4.Menteri berkenaan membentangkan rang undang-undang di Parlimen dengan hanya membacakan tajuk rang undang-undang.
    5.Perbahasan secara menyeluruh dan mendalam dijalankan oleh ahli-ahli Parlimen tentang rang undang-undang. Pengundian dijalankan.
    6.Rang undang-undang akan ditelitikan secara terperinci oleh ahli-ahli jawatankuasa. Pindaan akan dibuat mengikut keperluan tertentu.
    7.Rang undang-undang akan dibahaskan sekali lagi. Undian akan diadakan untuk meluluskan rang undang-undang.
    8.Dipersembahkan unutk diperkenankan oleh Yang di-Pertua Agong.
    9.Rang undang-undang diwartakan untuk dijadikan undang-undang. Undang-undang begini dikenali sebagai akta.


    proses yg ke3 ..agong xdpt buat pape....ok xpe

    proses yg ke 6,7,8 dalam keadaan majoriti di parlimen bukan bumiputera(cina dan india) xsampai 40% pon.. dan juga kaum cina dan india 90% dal all out undi mereka yg len suma melayu islam .adakah melayu islam xlawan.. ?

    proses 8... agong sebagai ketua agama dan pewaris kesultanan melayu ..di tanah ketuanan melayu .. agak2 owg melayu dia nak sign ke?dia menangis sambil sign.?. sedangkan ketika penjajah pown xdapat nak membuang hak atas kesultanan melayu kita sebagai melayu xyakin dgn kuasa kesultanan kita sendiri.. dan membuka mata dan jalan pd kaum lain menidakkan kuasa kesultanan melayu.

    pakai fakta la... jgn takotkan owg melayu dgn perkara xmasul dek akal mcm ne.. kekalah bn bukan disebabkan kaum cina tp atas kebangkitan orang bandar yg mahu perubahan kerajaan. kenapa jd begitu??? mereka menkaji setiap berita yg datang xkira dari media alternatif dan media arus perdana.mereka membuat keputusan dgn betul atas pertimbangan mereka... kebanyakkan kemenangan bn datang dari kawasan luar bandar yg mana maklumat dtg dri media arus perdana(pro bn)dgn momokan dan lagu2 .hampir 24 jam kempen . itupon kemenangan majoriti tipis.

    tengok la peratusan mengundi di putrajaya xsampai 70% pown sedangkan boleh dikatakan setiap kawasan mencapai 90% pengundi.. dan dilapornya kunun 3 peti undi diculik. orang bn xkan percaya..adakah orang putrajaya berehat xkeluar mengundi sedangkan majoriti kemenangan bn di putrajaya pada pilihanraya lalu agak cikit.

    BalasPadam
  26. ""Kuasa Agong di dalam PENGGUBALAN PERLEMBAGAAN hanya boleh menangguhkan RANG UNDANG-UNDANG tersebut selama 30 hari sahaja sebelum Perlembagaan tersebut diSAHKAN secara automatik""

    Adakah ini benar? sedihnya orang melayu beraja kan sultan yg tiada berkuasa..semuanya diputuskan oleh perdana menteri.. yg dipilih rakyat.. sedangkan pengubalan perlembagaan pon raja dan orang melayu xdak hak.

    Patot orang melayu berjuang mendapatkan hak ini supaya kuasa pengubalan perlembagaan terletak atas raja2 melayu dan rakyat .sbb perlembagaan yg ada adalah atas persetujuan bersama semua kaum.dan bukan membangkitkan isu perkauman apabila BARISAN NASIONAL TIDAK DITERIMA

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.