Khamis, Januari 17, 2013

TEOH KAH YONG AHLI SENIMAN

Nama sebenarnya Teoh Kah Yong atau kebih dikenali sebagai Patrick Teoh. Saya dimaklumkan pelakon itu ahli persatuan Seniman.

Nombor keahlian, A2322.

Patrick bukan muda, berusia 65 tahun. Pada usia emas, dia tentunya tahu, mengeluarkan kenyataan sentimen berhubung agama, berbahaya kerana kita tinggal di negara dihuni pelbagai bangsa.

Quran-thumping mother fuckers!

Itu kenyataan dicatatkan oleh Patrick Teoh di laman Facebooknya, klik di sini sebagai rujukan.

Jika mengikut satu daripada takrifan kamus Dewan Bahasa dan Pustaka, 'thump' ertinya menghempas-hempas. Klik di sini. Sekaligus ayat berbahasa Inggeris di atas bermaksud 'beberapa orang (dalam konotasi amat negatif)  menghentam-hentam QURAN'.

Persoalannya mengapakah Patrick memilih untuk menggunakan subjek, Quran? Sedangkan kitab suci itu menjadi panduan umat Islam di Malaysia dan di seluruh dunia bukan sahaja beberapa orang dibencinya. Hemat saya, dia mampu bertindak lebih bijak daripada itu sebagai anak seni berpengalaman.


Pada masa sama, tidak salah jika presiden Seniman, Zed Zaidi, marah dengan kenyataan dikeluarkan oleh seorang daripada ahli persatuan di bawah naungannya. 


Adakah keahlian Patrick dalam Seniman bakal digantung? 

17 ulasan:

  1. Mana MAJLIS AGAMA ISLAM? takkan lepas tangan jer..BANkami

    BalasPadam
  2. assalam ...

    Yang nyata .. bila depa buat salah ... senang jeee mohon maaf kann ...




    BalasPadam
  3. mungkin itu adalah perkataan/ayat yang terawal IBUnya ajaq dia masa dia kecik...tu yang jadi KOJAQ sgt...tangkap-ikat-pakat baling batu sorang sebutir..tak aman la nko PAT..xde lak PAS wat doa hancokan lahanat seeko ni kan..BN xde ke nak panggil hanjing ni..PKR pun xde ke yang cerdik pandai dalam bab agama??? tapi bila ceramah semua macam champion..CABAI la depa ni

    BalasPadam
  4. HAHA..SAYA DAH TAHU KESUDAHAN CERITA INI.. SI PATRICK NI AKAN MINTA MAAF.. KEMUDIAN SETEL TUTUP KES.. KAN KAN KAN KAN?? KITA KAN 1 MALAYSIA... HAHAHAHA KAH KAH KAH KAH..

    BalasPadam
  5. Salam semua..

    ini saya quote dari casey yg sy ambil dr malaysiandigest.com ,

    " casey • an hour ago −
    Successes and public prominence must have got into this man's big head. I used to love listening to his voice in Kee Huat Radio and subsequenty in the radio, especially the midnight "horror" tales. However, arrogance and extreme ego got the better of him when he began to criticise those callers who stammered or who had trouble expressing themselves through the air waves. There was a time when he was so very easily irritated by the caller's delay that he just cut off the line forcing his partner, the ex-Miss Malaysia to remind him to cool down. This was when started I switched the radio everytime I heard his voice and have refused to attend to any of his theatre performances. He has never learned because basically he is an ego centric person, never grateful to God who has given him a "golden"voice so that he can use it for the good of mankind. He has a mentality that is not worth being called a star, a cultured person nor a decent human being. He has revealed , through his words, both written and spoken, how he has hated the Muslim and the glorious religion of Islam. I would not consider his apology an apology from an arrogant man - insincere and ungrateful


    sy setuju dgn kenyataan beliau.

    BalasPadam
  6. Quran-thumping ni di kiaskan atau di terjemahankan (diaorang kan suka-suka nak terjemah kalimah-kalimah)dari Bible-thumper.

    Sumber wikipedia sumber untuk orang malas macam saya :- di copy paste aje untuk orang yang malas nak pergi sendiri ke Wikipedia.org.)
    "someone perceived as aggressively imposing their Christian beliefs upon others. The term derives from preachers thumping their hands down on the Bible to emphasize a point during a sermon. The term's target domain is broad and can often extend to anyone engaged in a public show of religion, fundamentalist or not. The term is most commonly used in English-speaking countries."

    Maksudnya bila di tukar dari Bible ke Quran maka memang ada unsur-unsur celaan dan makian untuk orang Islam. Maksudnya dalam kes di Kedah (PAS KEDAH) tu mereka yang terbabit (thumpers) meraban-raban dan meroyan-royan. Itu tak kira perkataan M***er F***r tu lagi. Kalau translate Melayu mau pengsan isteri Tok Ketua Kampung saya mendengarnya.

    Ini contoh video Bible-Thumper.
    http://www.youtube.com/watch?v=dgfSjW-LJ6E

    Kita orang Islam pun ada juga "Bible-Thumper" yang meroyan-royan. Dia ni bukan lah Quran-Thumper sebab kita orang Islam berhemah sepatutnya.

    Ini contoh orang Islam yang meroyan-royan macam Bible-Thumper

    http://www.youtube.com/watch?v=-JH2WgjCXho

    Patrick Teoh terlupa bahwa Kalimah Quran kita tidak boleh main-main tak kiralah untuk tujuan atau di tujukan pada siapa.

    BalasPadam
  7. klik untuk screenshot dr twitter

    [URL=http://imageshack.us/photo/my-images/651/twitrpic.jpg/][IMG]http://img651.imageshack.us/img651/5575/twitrpic.jpg[/IMG][/URL]

    BalasPadam
  8. Harap Sultan atau YDP Agong yang memegang peranan sebagai Ketua Agama Islam Negara/Negeri dapat campur tangan dalam hal yang membabitkan penghinaan terhadap agama Islam, jika tidak sampai bila2 Islam akan tewas di bumi Malaysia. Nak harapkan UMNO atau PAS?

    BalasPadam
  9. setuju dengan dino conoco.. kesudahannya si patrick ni hanya akan minta maaf dan kemudian akan tutup kes..

    ni soal agama. kalau orang2 besar kena kutuk , siap demonstrasi bagai, report sana, report sini, tapi kalau bab agama Islam kena macam ni, kes ni akan tutup macam tu je.. diam dan pergi sayup-sayup macam tu je..

    BalasPadam
  10. Azhar Sulaiman buat statement yang dia murtad sebab masuk UMNO, tiada siapa pun ambil peduli. Sampai tak mau tarik semula kenyataan itu. Pun dalam fb juga. Kenapa kita diam? Sebab libatkan UMNO?

    PT dah tarik balik dan minta maaf. Kita tetap marah. Kenapa kita perbesarkan? Sebab dia sokong pembangkang?

    Maaf, saya bukan ahli sebarang parti politik, tapi kadang-kadang berat sebelah terserlah.

    BalasPadam
  11. Azhar sulaiman buat statement sinis berdasarkan kenyataan nik aziz pd umno dan ahlinya ia berbeza dengan kenyataan PT. Soalnya itu azhar dengan dengan Allah SWT..Kenyataan PT ini amat biadap dan mendatangkan kemarahan umat islam yg boleh membawa pada ketengangan agama yg boleh mendorong penganut Islam yg ekstrim bertindak balas sendiri kepada PT.

    PT harus dikenakan tindakan atas keceluparan berdasarkan peruntukkan undang2 yg sedia ada bagi memberi pengajaran kpd mereka yg lain supaya berfikir dahulu sblm berkata2 ttg sesuatu.

    BalasPadam
  12. Umum nya PT ialah penyokong tegar DAP. semua org tahu. Dan dia marah dgn PAS. Dia pikir PAS itu islam (padahal langsung tidak, hanya parti politik). dia lupa bila dia hina islam, dia bukan hina PAS, dia hina org melayu.

    contoh lain bagaimana mereke gunakan DAP utk menyebarkan kristian di sekolah.

    https://www.facebook.com/persatuanmukabukupulaupinang

    BalasPadam
  13. Sekarang baru aku tahu..... Orang politik cuma pentingkan kuasa..... Tidak peduli pada kemuliaan dan kesucian islam..... Kes pet trick teo buktinya.....mana pembela pembela islam..... Kebangkitan rakyat...ha! Ha!.........topeng jer.....

    BalasPadam
  14. apa apa pun boikot filem dia.....harap kerajaan dapat ban utk beri pengajaran pada mangkuk ayun pet trick tiong ni......cakap gagap tapi penuh penghinaan.....dimana maruah kita sbg umat yg sayangkan islam.....?

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.