Khamis, Julai 26, 2012

AMARAN BLOGGER INDONESIA : "HATI HATI KALIAN BICARA BISA KUALAT NANTI"


"Kalian sadar gak nenk moyangmu itu berasal dari indo 80% melayu malaysia dari Indonesia, hati hati kalian bicara bisa kualat nanti"

Itu antara kenyataan blogger dari Indonesia, Ram Muhamad dilontarkan di ruang komen entri 'Pasar Chow Kit dimonopoli peniaga Indonesia'

Dalam Bahasa Indonesia, 'kualat' bermakna bahana atau mendapat tulah.

Biar saya jelaskan kepada bekas guru itu ...

Saya tidak menyangkal sebahagian besar rakyat Malaysia, berketurunan Indonesia kerana di negara ini  terdapat suku kaum Jawa, Minangkabau, Bugis dan Mandailing. Mereka rakyat Malaysia, negara berdaulat.


Namun mereka telah diiktiraf sebagai WARGANEGARA Malaysia.

Malangnya Malaysia kini dibanjiri pendatang haram atau lebih molek digelar pendatang tanpa izin. Kita akur mereka berhijrah ke sini kerana ingin mencari rezeki berikutan kesempitan hidup, terhimpit di negara sendiri.

Dalam satu operasi dilakukan penguatkuasa Jabatan Imigresen Negeri Sembilan, 53 daripada warga asing diberkas, rakyat Indonesia. Mereka didapati tidak memiliki dokumen perjalanan sah, menggunakan dokumen palsu dan menyalahgunakan pas lawatan sosial.

Klik di sini untuk membaca laporan lebih terperinci.


Tonton klip video di bawah dan lihat warga negara manakah yang diberkas oleh pihak berkuasa Malaysia.


Bapak Ram Muhamad, saya pernah melakukan tinajauan di Kampung Beting, terletak kira-kira 5 kilometer dari Jakarta.

Majoriti penduduk kampung hidup dalam keadaan daif dan mereka lahir di Indonesia itu TIDAK diktiraf sebagai rakyat negara bapak. Justeru kami bimbang, suatu hari nanti, Malaysia mengalami nasib sama kerana kebanjiran warga Indonesia tanpa izin di sini.

Bapak boleh membaca laporan saya, klik di sini.

Seperkara lagi, persembahan tarian seperti dirakamkan di bawah barangkali kegiatan biasa di Indonesia, tidak di negara kami.

Sebab itu Inul tidak dibenarkan mempersembahkan tarian goyang gerudi di negara ini.

Malangnya, sebilangan wanita dari Indonesia berhijrah ke Malaysia bertindak lebih daripada mempersembahkan tarian, mereka terbabit dalam kancah pelacuran. 

Lihat warga Bangladesh berusia 40 tahun di bawah, dia kecewa kerana diberkas polis pada 1 Januari 2011.


... sebelum sempat menyetubuhi gadis INDONESIA dengan bayaran RM100 sahaja.



Laporan lengkap operasi di Kelana Jaya itu, saya nukilkan di sini.


Pada masa sama, sebilangan warga INDONESIA datang ke Malaysia bertujuan untuk melakukan jenayah. Gambar mayat mereka pernah saya abadikan di blog ini.



Laporan lengkap, klik di sini.


Bapak Ram Muhamad, kami sentiasa menerima secara baik warga asing bertandang ke Malaysia selagi mereka memiliki dokumen perjalanan sah atau LEGAL dan berhati mulia.


Namun kami enggan negara ini dibanjiri WARGA HARAM, PELACUR DAN PEROMPAK dari Indonesia! 


Saya harap, sebagai mantan guru, bapak memahami dan mampu menerima fakta ringkas saya bentangkan di sini.


19 ulasan:

  1. melenting tanpa mengetahui fakta yang sebenar nie lah masalah ehh kan, dia kena ketahui org2 dari negara dia yg jadi pendatang tu bnyk buat kerja tak betul dan menyusahkan kita rakyat msia.. Abg mazidul segan saya nak tgk goyang inul tu.. memalukan rasanya..

    BalasPadam
  2. Kita sepatutnya harus faham bahawa kita sekarang hidup dalam konteks bernegara di zaman moden. di zaman moden, konteks bernegara harus mempunyai pengabsahan (legalization) iaitu kewarganegaraan. peraturan dan undang-undang harus dipatuhi. tidak boleh sesuka hati. saya juga berketurunan jawa di keluarga sebelah ayah dan banjar di keluarga di sebelah ibu. kaluarga saya masih memegang kuat adat-adat jawa dan banjar. cuma tali kekeluargaan saya di indonesia sudah terputus kerana penghijrahan datuk dan nenek saya berlaku berpuluh tahun dulu. itu konteks bernegara zaman dulu. ketika malaysia dan indonesia belum merdeka. zaman itu kewarganegaraan belum dititik beratkan lagi. kini indonesia dan malaysia sudah merdeka. masing-masing sudah ada undang-undang. justeru, jika ingin berhijirah seperti yang dilakukan oleh nenek dan datuk saya dulu, perlulah melalui saluran yang sah (legal). realitinya, saya rakyat malaysia berketurunan jawa/banjar. saudara saya di pulau jawa pula rakyat indonesia berketurunan jawa. ini lah realiti bernegara di zaman moden yang harus kita terima. tidak kiralah sama ada rakyat malaysia 80% berketurunan indonesia atau tidak.

    BalasPadam
  3. Bab ni mmg sya sokong 100%.. Apa yg org indon dengki sgt dgn msia ni yek

    BalasPadam
  4. orang Indon biasalah... cuma bila terbaca pasal 2 juta umat islam di indon murtad setiap tahun tu rasa sedih lah jugak... kenapala kerajaan mereka tidak menjamin kesucian islam tu dalam undang2 mereka

    http://buasirotak.blogspot.com/

    BalasPadam
  5. ram muhamad,gunakn akal sebaik mngkin klu nk brcakap bkn gunakn akal untuk tnjuk kebodohan dlm hak brsuara.

    BalasPadam
  6. salam..ooOOoo..mantan CIKGU ghopernye dia ye..harap2 bekas anak2 muridnye PAHAM ape yang diajar oleh cikgu tersebut...agaknye dia tak faham BAHASA MELAYU MALAYSIA bla dia baca artikel bro MAS kot.xpalah,saya pujuk dri sndri supaye beRRRRSangka baik ngan bekas cikgu itew..

    BalasPadam
  7. katanya bekas guru, sepatutnya boleh berfikir lebih baik dan logik...negara kita ada undang2,kita sendiri sebgai warganegara pun menghormati undang2 negara kita...klau salah ditangkap dan dibicara...hbis klau mereka???dibiarkan saja...???sebgai contoh di tempat saya bekerja,ada dua tiga orng perkerja dari indonesia dtang bekerja secara sah dan mempunyai permit kerja dan pasport . berbekalkan sjil kemahiran dan pengalaman kerja yg ada, mereka dtng ke malaysia dan berkerja di sini ..gaji diorng jauh lebih baik berbanding bekerja di indonesia..one of them ada ckp, kdng2 die rasa malu dgn sikap "segelintir" mereka yg dtng ke malaysia secara haram dan selalu memmbuat masalah...

    BalasPadam
  8. Suka hati dia bg statement org Malaysia nih 80% dari Indonesia. Org melayu malaysia berasal dari malaysia ini sendiri. Kenal dengan Perak Man, Lenggong? Penemuan Perak Man dan penempatan manusia purba tertua di dunia dan tapak penanaman padi (pertanian tertua yang ditemui di dunia) di tepi tasek purba menjadikan Lenggong tercatat dalam peta arkeologi -tamadun dunia lama. Melayu bukan pendatang!

    BalasPadam
  9. Apa pandapat bapak ram muhamad jika kami orand di malaysia suka2 hati masuk indonesia cari rejeki, bisa kerajaan indonesia mengijinkan kami bekerja sebelom kami diasimilasikan menjadi warga indonesia seperti terjadi pada bapak ASHRAF SINCLAIR

    BalasPadam
  10. Indonesia merdeka pada 17 Ogos 1945.
    Maksudnya, kewujudan Indonesia belum pun sampai 100 tahun.
    Sebelum wujud Indonesia, Malaysia, Singapura, Brunei & Filipina, penduduk di Kepulauan Melayu saling berpindah randah dari satu tempat ke tempat yang lain di dalam Kepulauan Melayu.
    Penghijrahan pada zaman sebelum wujudnya negara-negara tersebut boleh disamakan dengan penghijrahan orang dari Kelantan, Perak, Melaka dan negeri lain-lain ke Lembah Kelang (Selangor, Kuala Lumpur, Putrajaya) pada zaman sekarang.
    Oleh itu, pernyataan bahawa 80% orang Malaysia berasal dari Indonesia adalah sama sekali tidak benar.

    BalasPadam
  11. Bagus abg mazidul, cepat betul melenting org indonesia ni. Kite tegur sebab taknak merempat dinegara snedri. Kalo dah semua pendatang asing yang monopoli, ape yang tinggal utk kite ni..

    BalasPadam
  12. Salam Bro...Yang terhegeh2 bising yang kat sana je...yang datang kat sini punya la bersyukur sebab mewah duduk di Malaysia ni....

    BalasPadam
  13. haaihhhhh cikgu indo ni ckp guno tempurung lutut ke kelapa? jgn layan sgt org indo ni bro.dorang ni memey suka dengki dgn malaysia.bila negara dorang dtg musibah, malaysia ni jugak yg dtg memula tlg dorang pastu tak kenang budi..

    BalasPadam
  14. mohon delete video inul tu bro...goyang lak iman tgk goyang si inul tu ar bro

    BalasPadam
  15. dan jgn lupe wanita. wanita indon yg datang sebagai maid, megambil tempat isteri majikan dgn jln yg paling keji, guna ilmu hitam, jijik btol dgn dia org nih, kl baik baik x de sapa marah tp kl mcm iblis semua org x suka ok

    BalasPadam
  16. bodoh punya indon, ko tengok ade ke org malaysia jadi pelacur kat sane.? ade ke org malaysia mengemis kat sane.? ade ke org malaysia jadi pendatang tanpa izin kat sane.? bodoh.! lu pikirlah sendiri.!

    BalasPadam
  17. Minta maaf bang, bagi saya tiada rakyat Malaysia berketurunan Indonesia. Orang Banjar, Jawa, Minang, Mandailing dan sebagainya dah lama berada di Tanah Melayu sebelum wujudnya Indonesia.

    BalasPadam
  18. alah .. cikgu tadika je ni. takpun cikgu sekolah memandu. heheh

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.