Rabu, Oktober 14, 2009

Manusia Umpama Haiwan

Ada bapa merogol anak.

Ada anak merogol ibu.

Ibu hanya tutup mata, pekakkan telinga, membisu seribu bahasa.

Jika difikirkan berita pernah dilaporkan itu, terfikir ...

Rupanya, tidak jauh perbezaan perlakuan manusia berbanding haiwan.

25 ulasan:

  1. assalammualaikum

    haiwan ada merogol ke? rasanya takde...
    so,
    manusia lebih rendah mertabatnya dari haiwan la

    BalasPadam
  2. itu yg kita ketahui... ade jugak sifat haiwan yg kita tidak ketahui

    www.broframestone.com

    BalasPadam
  3. Bro,

    itu tidak termasuk orang/golongan yang sanggup merogol maruah anak bangsanya dan merogol agamanya semata-mata untuk mendapatkan kepuasan diri dan mencapai hajat di hati.

    Jika kita ditakdirkan boleh melihat rupa iblis atau syaitan, rasa-rasanya ramai antara kita yang ada iras-iras dengan rupa syaitan dan iblis.

    pst..rupa iblis yang bro lakarkan itu sungguh 'cute', sebab itu orang tak takut kalu digelar iblis atau bekerjasama dengan iblis. :)

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  4. Di dalam masyarakat binatang mana mungkin ujudnya kemanusiaan. Namun di dalam masyarakat manusia sesungguhnya sering kita temui sikap kebinatangan.

    Kenapa meski sikap ini terusan kita temui biar pun semua kita tahu ianya adalah satu kemungkaran yang tidak dapat kita maafkan.

    Meskikah kita mahu tunduk dengan pujukan syaitan yang sesungguhnya sering menghasut kita agar sesat & menyekutukan Allah SWT.

    BalasPadam
  5. saya pernah mengahadiri seminar mengenai kesan perbuatan manusia terhadap alam

    penceramah tersebut menyatakan adakah adil bagi haiwan apabila sikap jahat manusia sentiasa diistilahkan sbg "bersifat KEBINATANGAN" sedangkan haiwan itu sendiri sbenarnya jauh lebih baik dr manusia kerna mereka tidak dikurniakan akal untuk berfikir...

    ..........mungkin boleh tukar istilah manusia yg jahat itu bersifat 'kesyaitanan':P

    BalasPadam
  6. cik Mazidul,

    semua nih berpunca dari apa yang kita makan.. banyak makan makanan syubahah serta yg tak berkat maka jadi laa perkara2 macam nih..

    p/s: kita adalah apa yang kita makan...

    BalasPadam
  7. saudara Mazidul,
    Memang Allah menjadikan sifat haiwani/kebinatangan dalam diri manusia. Tanpa sifat2 tersebut manusia tidak akan boleh hidup di atas muka bumi ini. Diri berunsur dari 2 unsur iaitu RUH dan JASAD. Jasad bernafsu sebiji spt haiwan. Makan,minum,bersyahwat,tidur,kerja,beranak dll adalah sifat2 kebinatangan. Sebab itu Allah menurunkan syariat/hukum Allah agar sifat2 kebinatangan tadi tidak melebihi hadnya dan terpelihara. Adanya hukum kahwin,halal&haram,dll...jika syariat Allah tidak diamalkan dalam diri maka sifat kebinatangan akan semakin subur dan menjadi lebih teruk drpd haiwan. Ini telah digambarkan dalam al-Quran. firmanNya yg bermaksud;
    “Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahannam) kebanyakan dari Jin dan manusia, mereka mempunyai hati tapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakan untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu bagaikan binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.” (Al-A’raf:178-179)

    Selepas unsur jasad dipandu dengan syariat Allah..unsur Ruh pula perlu dicahayakan dengan amal ibadat..sperti zikir dan solat...ini adalah makanan Ruh yang akan dikekal dibawa ke alam kubur dan mahsyar.....jasad yang manusia siang dan malam mempeliharanya akan ditelan dan dimamah oleh ulat dan hancur bersama tanah.....

    http://catatanhamba.blogspot.com

    BalasPadam
  8. Setiap orang ada alasan dan sebab tersendiri. Dalam masa yg sama, mereka menjadi “blank” kerana tiada pertimbangan yang wajar untuk dilakukan...

    Ibarat melaporkan perihal orang lain, tapi memenjarakan diri dan jiwa sendiri...

    Ramai ibu tidak tergamak melapor bila anak dirogol suami sendiri...

    itu suatu contoh sahaja...

    BalasPadam
  9. Abg Mazidul,
    Perangai manusia ni mmg macam2. Kadang2 lebih hina dari haiwan. Nanti pegi tgk kat blog saya. Ada posting ttg haiwan pun sayangkan anak.

    BalasPadam
  10. Haiwan tidak mungkin menjadi manusia tetapi manusia tidak mustahil boleh menjadi haiwan..

    BalasPadam
  11. bila nafsu diraja.
    nampakya fizikal manusia digunakan sebagai topeng .

    BalasPadam
  12. Semuanya terletak pada akal yang waras....kalau nafsu mengatasi iman maka rosaklah manusia itu...sedih bila ada manusia yang sanggup merosakkan darah daging sendiri...
    (T_T)

    BalasPadam
  13. Bila tolak penggunaan akal, sebaliknya berpegang kepada nafsu semata, manusia akan menjadi lebih teruk perlakuannya. Binatang memang sudah lumrahnya bersifat ganas, atau tidak kira, anaknya sendiri, atau ibunya sendiri dalam segi mengembangkan keturunan atau zuriat. Sebab binatang cuma ada otak tapi tidak berakal.

    Orang yang melakukan kemungkaran seperti itu harus dihukum seberat-beratnya...

    BalasPadam
  14. semua keje org lelaki kan..sedeh tau :(

    layak ke dorang digelar khalifah/pemimpin keluarga??

    BalasPadam
  15. kl citizen, kalau haiwan rogol anakpun tidak boleh didakwa mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan sebab ketiadaan polis dan mahkamah :)

    Anak Merdeka, lain saja bunyi komen awak.

    Uglybeauty, haiwan berkata kepada haiwan lain, 'Engkau boeh jangan jahat macam manusia tak?"

    Eja dan Hisham, terima kasih.

    Azie, kenapa ibu tidak sanggup melaporkan kes sebegitu? Takut kehilangan keduanya, barangkali.

    Echah, jahat lelaki. Malangnya ada juga sebilangan perempuan cuba menandingi kejahatan mereka.

    BalasPadam
  16. Salam Mazidul,

    Everyone has the ability to be good and evil.

    These guys are sickos, they don't give a damn to what their going to do and of the consequences.

    Society changes, and so do laws. Personally, I think the rapers are sick and demented person

    BalasPadam
  17. satu lagi..

    sebagai ibu.. tak kan laa sanggup tengok anak sendri jadi pemuas nafsu suami.. kalau perkara dah berlaku nak diamkan jugak ke?

    sikap berdiam diri ini hanya memberi lebih banyak ruang dan peluang kepada suami@bapa durjana ni utk lakukan perkara yang sama berulang kali..

    kalau si isteri@ibu ini masih berdiam diri dia sebenarnya bersikap zalim terhadap anak dan diri nya sendiri..

    BalasPadam
  18. Salam Bro,
    Apa nak jadi ngan makhluk2 ni..??
    kalo dah manusia tu lebih bertuhankan kepada hawa nafsu dan tiada beriman,(hilang kewarasan dan pertimbangan) maka timbullah@ galak lagilah sang iblis/syaitan ni menggoda seterusnya membawa kesesatan kepada manusia (suatu kemenangan baginya)...
    *salah satu dari tanda2, dunia ni menuju ke akhir zaman.

    BalasPadam
  19. BABAK IBU MERTUAKU

    IBU MERTUA KASIM:ALAAAAAAA KASIMMMMM.....
    KASIM : LEBIH BAIK NGKO JADIK BINATANG DARI JADIK MANUSIA...

    BalasPadam
  20. Bayangkan jika binatang juga boleh guna internet macam manusia. Mesti ada yang menulis tajuk "Jangan Jadi Seperti Manusia" atau "Peliharalah Moral Kebinatangan Kita, Jangan Tiru Perangai Manusia" :)


    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  21. perangai manusia sekarang memang tak jauh beza pun dengan haiwan! tapi apakan daya, manusia berubah ikut masa.

    BalasPadam
  22. kucing pun pandai menjaga kehormatan anaknya...

    BalasPadam
  23. jgn kata begitu, manusia masih tinggi darjatnya dr haiwan. Kerana kita semua mempunyai "AKAL". jgn jatuhkan martabat sendiri....

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.