Khamis, September 03, 2009

Bakar Bendera

Mari kita lihat sebahagian daripada senario hubungan terkini di antara Malaysia dan Indonesia.

Tarian Pendet ditayangkan Discovery Channel menimbulkan kemarahan rakyat Indonesia. Negara kita dituduh mencuri ‘budaya’ mereka. Sedangkan menurut pengacara program televisyen bual bicara dan penganalisis politik Indonesia, Wimar Witoelar, warga Perancis dan India tidak pernah mengganggu atau menuduh Indonesia mencuri budaya mereka apabila produksi ballet Giselle dan Ramayana dipersembahkan di negara itu.

Apapun, berhubung kesilapan tayangan tarian Pendet, Malaysia pantas memohon maaf sekaligus memberhentikan tayangan klip promo itu. Setakat ini tindakan terbabit dilihat masih tidak diterima baik.

Buktinya, 31 Ogos lalu, sebilangan laman web Malaysia diserang hackers Indonesia. Lebih kurang ajar, pelajar mereka membaling Kedutaan Malaysia di Jakarta dengan telur busuk. Tidak cukup dengan tindakan itu, semalam 10 aktivis Indonesia menggelar diri mereka Benteng Demokrasi Rakyat, membakar bendera Malaysia di Jakarta Pusat, pada masa sama mengecam presiden Indonesia pengecut dan lembik.

“Untuk itu cukup rakyat saja memulai perang semua ini,” ujar wakil aktivis, Fernando.

Bendera Malaysia dilapor turut dibakar kumpulan berbeza di beberapa lokasi lain di Indonesia. Namun, Malaysia tetap berdiam diri.

Pelajar Indonesia di Yogyakarta mendesak mahasiswa perubatan Malaysia diusir. Sehubungan itu, Menteri Pendidikan Nasional Indonesia diminta mengeluarkan arahan tidak menerima mahasiswa Malaysia di negara mereka. Mereka bimbang mahasiswa Malaysia akan ‘mencuri’ budaya mereka. Malaysia setakat ini masih terus berdiam diri.

Persembahan ratu goyang gerudi, Inul Daratista di Stadium Bukit Jalil Julai lalu dibatalkan pihak berkuasa Malaysia. Konsert Inul itu dikatakan bertujuan menghiburkan pekerja warga Indonesia di negara ini sempena sambutan ulangtahun kemerdekaan Indonesia ke-64. Pembatalan itu juga membuatkan sebilangan rakyat Indonesia marah.

Walaweh!

Tidak pula mereka bimbang andai ‘goyang gerudi’ Inul ‘dicuri’ rakyat negara ini.

Apapun, hakikatnya parti politik di negara kita, kini kelihatann lebih sibuk ‘berperang’ sesama sendiri. Sedang, Indonesia ‘menyerang’ maruah negara kita kongsi bersama bertubi-tubi.

* Marah benar 'Ustaz' Adamdryx kerana saya memuat turun gambar Jalur Gemilang milik blogger Indonesia ke entry 'Jalur Gemilang Dihina' di blog ini. Peliknya Adam kemudian meletakkan gambar SAMA di blognya. Apahal? Ludah sudah diludah, jatuh kemuka sendiri! Sudah-sudahlah Adam oii! Syuh! Syuh!

66 ulasan:

  1. Salam semua,

    Kita terlalu berlembut...
    Inilah masalah kita. Rakyat kita memang baik. Begitu juga dengan pemimpin kita.
    Tengoklah siapa yang akan hulurkan bantuan kepada mangsa gempa bumi kat Indonesia tu. Dulu kat Acheh..sekarang..??? Allah Maha Besar.

    BalasPadam
  2. Tak sedar diri mereka itu.. sedang kita yg menyuap nasi utk sebilangan mereka..

    BalasPadam
  3. sebenarnya benda nie dah lama disebut oleh kawan saya (pelajar perubatan) yang sekarang berada di Indonesia.

    It so pathetic bila dari benda yang kecil nak bergaduh sesama sendiri. We'are neighbor.Tapi bila lihat bendera Malaysia dibakar,tersirap saya.

    Mahu usir semua mahasiswa Malaysia disana pulang?
    Sila "jemput" semua PATI-PATI HARAM mereka yang bersepah di sini dulu.

    P/S: Tindakan berdiam tidak semestinya kalah. jangan samakan level diri kita dgn mereka. Tidak perlu demontrasi jalanan, jalan belakang, yang kita perlukan hanya lah kepimpinan.

    BalasPadam
  4. Betul itu Hisham...
    Rakyat kita memang baik...buat apa hendak dilayan sangat dengan cacian/celaan mereka. Kalau kita layan kita sama juga seperti mereka. Lebih baik kita fikirkan benda yg berfaedah serta bagaimana untuk memajukan/membangun/memantapkan negara kita.

    BalasPadam
  5. Kekadang kita berdiam diri kerana ada perkara lebih besar untuk ditangani.

    BalasPadam
  6. Kenapa mereka terus-terusan mahu menghentam Malaysia? Gua banyak kali berfikir tentang benda ni.. Seolah-olah terlalu banyak alasan yang dicipta seperti sengaja hendak memporak-perandakan negara ini yang sudah sedia porak-peranda adanya..

    Malaysia didendami hanya kerana pembatalan konsert Inul? Tak logik dan tak relevan kedengarannya.. Mungkin ada sebab lain yang hanya mereka saja tahu..

    Tak cukup dengan itu, hasutan demi hasutan supaya negara ini kucar-kacir turut berlaku dalam negara dan terselit di celah-celah orang-orang kepercayaan kita sendiri..

    Persoalannya, mengapa Malaysia didendami sebegitu rupa?

    BalasPadam
  7. walaupun Malaysia dah merdeka 52 tahun namun Indonesia masih tidak mengiktiraf kedulatan Malaysia melalui tindak-tanduk rakyatnya yang tidak peka kepada hubungan antara negara. Jika dulu dikatakan sebagai serumpun tapi kini dua rumpun yang berbeza telah subur dan hidup didua negara yang merdeka dan berdaulat. Bermula dengan Konfrontasi 1962 - 1965, tuntutan Pulau Sipadan, Isu rumah Api Tanjung Datu, kemasukan Pendatang Tanpa Izin atau Pendatang Haram, Lagu Rasa-Sayang dan bermacam lagi telah menjadi isu dan sentimen rakyat Indonesia. Kemakmuran Malaysia sebenarnya dicemburui oleh rakyat Indoneisia. Adalah menjadi tanggungjawab pemimpin Indonesia untuk memajukan Indonesia yang kaya pelbagai sumber dan tidak menjadikan isu dengan Malaysia sebagai modal politik. Tindakan membakar bendera oleh Front Kedaulatan NKRI menunjukkan betapa mahasiswa Indonesia yang tidak matang dan berfikiran rasional. Mungkin akan berlakunya konflik ketenteraan sekiranya perkara ini memuncak dan tidak dapat dibendung. Cadangan membina Jambatan dari Melaka ke Sumatera akan menggadai kedaulatan negara jika dilaksanakan.

    BalasPadam
  8. berdiam - diam juaga..tapi kalai dampai pijak bendera nanti...silap ari bulan pijak kepala kita..bagaimana nak buat tue???..cakap dengan dierorg nk hantar pulang pelajar Malaysia??..yang masuk secara halal..tanyer mereka bagaimana org indon yang datang secara haram..sudah dihantar tapi masuk lagi ke malaysia kerana nk cari rezeki..

    benar kate kakcikseroja..mereka ni 'kurang cerdik'..tapi nk tunjuk pandai..jadi macam inilah..

    BalasPadam
  9. Saya ulangi apa yang saya tulis diblog warga indonesia itu, iaitu apa pun mereka kata tentang Malaysia, saya sama sekali tidak akan merempat di negara mereka seperti kebanyakan rakyat mereka merempat di negara ini.

    Yang nyata dikala mereka mengutuk dan menghina kita, berjuta rakyat mereka sedang disuap mulutnya dengan makanan oleh rakyat Malaysia.

    Cuma bak kata Mazidul, yang menyedihkan kita ialah, kita sesama kita, sesama bangsa dan agama, tak sudah-sudah bercakaran sedang sedikit demi sedikit orang lain bertambah berani memintal telinga kita. Jangan sampai mereka pijak-pijak kepala kita.

    Kita marah warga Indonesia membakar bendera kita, tetapi ramai yang tak tahu, ada antara rakyat kita sendiri yang sanggup membakar jalur gemilang dan ianyanya ditonton oleh jutaan rakyat luar negara.

    Belum pernah rasanya terjadi ada rakyat sesebuah negara membakar bendera negaranya sendiri, melainkan rakyat Malaysia.

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  10. satu je aku nak kata kat sini

    MEDIA>>>watch out on this!!!!!!

    HENTIKAN AMIK CERITA2 N PROGRAM2 N LAGU2 ATAU FILEM INDON LAGI...!!

    TOLONGLAH...

    KORANG BG MUKA SGT KAT ORG2 INDON TU LAH JADINYA...NAIK LEMAK LA DEPA TUH

    SO SKRG NAK SALAHKAN SIAPA????

    BalasPadam
  11. sabar RQ..kiter tunggu dan lihat aper pihak berkuasa plan nk buat lepas ni..klu ikutkan hati..nak jer wujudkan kempen basmi orang indon di muka Malaysia ni..biar dierorang tahu langit tue tinggi ke rendah

    BalasPadam
  12. moga tiada pertelingkahan peringkat atasan

    sisipan: Bilik operasi gempa bumi Indonesia di Wisma Putra 03-88892746/88874570; Kedutaan Malaysia 62-21-5224947 (am)/62-21-5224971 (terus)

    BalasPadam
  13. Bro Maz

    Indonesia memang berdendam dan iri hati dengan Malaysia sejak aku belum lahir lagi, dulu kan Kerajaan Indon buat kempen 'Gayang Malaysia' sejak tahun 60han dahulu
    Berikut adalah "15 DALIL KENAPA MEREKA DENGKI PADA MALAYSIA", ini adalah idea dan pandangan peribadi dari saya sendiri, setelah mambaca hampir ke semua blog anti-Malaysia
    ( bosan la duk rumah hari-hari, tido kang, mak marah... layan blog la apa lagi)

    15 DALIL KENAPA MEREKA DENGKI PADA MALAYSIA
    1. pertembungan bahasa yang hampir sama
    - tak nak pula depa ni dengki dengan negara Myanmar ke, Vietnam ke, atau Kampochea atau Laos.

    2. Mereka tidak mengunakan aqal.
    Orang yang tak de aqal je suka buat benda benda bodoh macam ni,
    mula mula cari pasal,
    pastu bila dah dapat isu
    berkumpul ramai ramai
    pastu bakar bendera,
    pastu gaduh dengan pak polisi,
    pastu kena sembur air polisi,
    pastu cuba nak tunjuk besar nak melawan
    pastu kena tangkap,
    pastu masuk mahkamah, pastu
    pinjam duit sana sini menyusahkan makbapak dan ahli keluarga nak bayar saman atau jaminan.
    pastu buat lagi... sebab dapat nasi campur GRATIS...BODOH!

    3. Dengki sebab tak dapat kerja kat Malaysia...Kat sini kan gaji orang Indon besar besar belaka, siap boleh hantar uang ke Indonesia, pagi masuk, tengahhari boleh cucuk kartu di 'a te em'

    4. Cewek Malaysia ganteng ganteng

    5. Cewek mereka ramai yang lari ke Malaysia jadi PRA, mereka kesunyian sebenarnya tu, tapi aqal tak de ( Pembantu Rumah Asing)

    6. Mereka tak mampu beli handphone, hatta handphone 'hitam-putih' sekali pun...

    7. Mereka tak cukup duit nak buat 'Passport Republik Indonesia' kerana kosnya begitu amat sih. Bakar bendera kan ke ga perlu uang

    8. Mereka tak pernah baca, lihat, dengar dan tonton cerita dan berita yang baik baik tentang Malaysia, semuanya yang buruk belaka. sebab mereka ga punya uang mau langganin koran dan beli tv LCD Skrin Rata definisi Tinggi (LCD Flat screen High definition)

    9. Mereka ga kenal dengan Encik Mazidul Akmal Sidek, tak kenal maka tak 'Chenta'....kalau udah kenal, pastinya mereka malu mau berbuat perkara bodoh dan tolol sih...

    10. Mereka tak ada KLCC, tak ada Litar F1, tak de LRT, tak de ERL, tak de KL Central, tak de Sri Pentas, tak de macam macam lagi. Kalau ada mesti depa seronok pergi lepak kat situ jlan jalan cuci mata dan tak bakar bendera Malaysia.

    11. Mereka tak ada Parti politik yang berbilang kaum dan berbilang parti. Kalau ada mesti sibuk dengan hal parti masing masing, tak de masa nak kacau Malaysia.

    12. Mereka tak ada highway dan tol. Gampang gampang aje, naik bas dan spedar.

    13. Mereka tak ada rancangan kereta nasional Indonesia. Yang ada cuma Toyota Kijang.tapi ramai yang tak mampu beli kereta, ada duit pergi beli bendera Malaysia pastu bakar.

    14. Mereka tak ada aktivity lain seperti MLM, direct selling, gores dan menang, kalau ada mesti mereka sibuk juga dengan MLM bak kata orang "Dulu kita susah ye bang, sekarang kita dah senang, ada rumah besor, kereta mewah besor... perut pun besor..."

    15. Mereka tak cukup makan... cuba tengok yang bakar bendera tu, kesian betul... semuanya kurus kering. kalau Islam tu, tah apa dioa orang makan masa sahur dan buka... entah entah nasi lauk pucuk ubi je kot....

    Sekian

    Nota: Begitulah orang MELAYU sebenarnya, bila dia tidak dapat menandingi seseorang yang sebangsa dengannya, emosi lebih berkuasa dari aqal...

    BalasPadam
  14. Rakyat Indonesia ni boleh di ibaratkan macam susu yang di beri, tuba yang di balas. Tanpa negara Malaysia, di mana rakyat mereka hendak mencari rezaki???

    BalasPadam
  15. Mereka ini (rakyat Indonesia) yang membakar jalur gemilang boleh di ibaratkan telah menjolok sarang tebuan..

    BalasPadam
  16. macam-macam hallah dorang ni. isk isk isk. xder kerja lain tu lah duit rupiah dorang makin turun. xsedar bendera dioran serupa dgn belanda , monaco ,porland cit.. sedarlah weii


    http://indogsial.blogspot.com/2009/07/why-indon-must-proub-for-their-flag.html

    BalasPadam
  17. ~Memang KURANG AJAR la dorng nie...ape kate HALAu jek warga Indonesia yg ade kt sini, biar dorang balik negara kesayangan dorng tu..eiii!!! ~

    BalasPadam
  18. dorng tue mmng kurng ajar.. xsedar diri lgsung.. time dorng susah malaysia yg bnyak tolong.. lps nie jng tolong la dorng tue.. biar la.. nak kt kejam.. tak berperikemanusiaan lantak la.. sekurng2nya dorng akn ingat.. nak halau student kt xpa.. student kt bijak2.. balik malaysia pun ada tempat di mana2 IPT pun.. klu kt halau rakyat dorng dr malaysia ku yang tercinta nie... ha.. br dorng tau.. lbh baik jng d layan sngt peel org yg xcerdik dan kurng ajar.. cukup menyakitkan hati.. tp xsemua bersikap cmtue kan.. ehh.. sy dh jd lembut hati lak.. nie la org malaysia yg xsuka cr pasal..

    peace 1 malaysia

    BalasPadam
  19. Bro Maz

    Ini aku dapat dari blog Indon...

    Menurut sejarah, bahwa dulu bangsa kita bodoh, cukup bodoh untuk dapat dipecah belah (devide et ampera) bangsa lain, sehingga dapat dijajah lebih dari tiga abad lamanya. Cukup bodoh untuk menyadari bahwa kita terjajah, cukup bodoh untuk dapat menerima semua kelakuan para penjajah.

    GIGIH :
    Bahkan cukup bodoh, meskipun bisa membuat posting di 'apakabar',
    sehingga 'impera' pun 'diplesetkan' menjadi 'ampera'.
    OK, saya tak mempermasalahkan 'pemelesetan' yang artinya menjadi sangat
    lain itu. Cuma, siapakah yang bodoh ?
    Keberhasilan penjajah sehingga bisa menjajah negeri ini adalah
    dikarenakan pemimpin-pemimpin yang bodoh. Rakyat, sih, kan terserah
    bagaimana pemimpinnya saja (habis takut digebuk, disundut rokok, atau
    disuruh minum kencing serta ngepel lantai dengan lidah).
    Banyak raja-raja dulu, yang kemaruk kekuasaan, sehingga rela
    membagi-bagi kawasannya, dihadiahkan kepada VOC, sebagai upah ikut
    membantu raja yang bersangkutan untuk mengalahkan saingannya (yang
    notabene, kadang-kadang, adalah saudaranya sendiri).
    Moralnya, bahwa pemimpin bodohlah, dan bukan rakyat bodohlah, yang mampu
    membuat sebuah negeri bangkrut. Seolah-olah pemimpin, seperti $oeharto
    itu, adalah ayah yang harus dihormati, dan diikuti apa kata-katanya.
    Padahal, tahu nggak, kalau kita mau ambil kredit di bank selalu harus
    sepengetahuan isteri. Bukan asal ngutang, main potong komisi
    (sampai-sampai almarhumah punya julukan Mrs. Ten Percent, bukan Mrs.
    Tien $).
    Saat ini pun, negeri kita dipimpin oleh banyak pemimpin yang bodoh,
    sementara yang pinter-pinter, selain ada yang ikut-ikutan bodoh, ambil
    kesempatan sambil berpura-pura bodoh, atau tak dilibatkan dalam urusan
    yang penting-penting. Cukup mereka diberikan peranan tertentu, yang sama
    sekali tak ada efeknya apa-apa bagi kemajuan negeri ini.
    Cukup banyak artikel di koran, atau di seminar-seminar, yang secara
    sinis mempersoalkan penjajahan ekonomi yang saat ini berlangsung, oleh
    sejumlah negara lain, terhadap negeri ini. Sayang, justru ditengah
    penjajahan inilah kita dipimpin oleh sosok yang justru memanfaatkan
    situasinya, dengan memungut rente. Perkara utang makin banyak, rakyat
    terengah-engah, emangnya gue pikirin, begitu logikanya.
    Jadi, jika bangsa ini bodoh, maka adalah kewajiban pemimpinnya untuk
    jangan pula bodoh, atau memanfaatkan situasi kebodohan tersebut, untuk
    keuntungannya sendiri (sehingga punya kekayaan 40-trilyun rupiah). Konon
    pula mentertawakannya (lalu membuat posting yang sangat menghina namun
    lucu nan keterlaluan).

    BalasPadam
  20. Alahai...indon oh indon...nak berperang??? Silakan....lepas ni leh ar tengok parang terbang, pisau terbang...hehe...

    setuju dengan pandangan kakcikseroja, memang mereka 'kurang cerdik' dalam hal2 yang kita semua rasa tidak betul dan agak remeh...

    Saranan areQue supaya media2 Malaysia dan radio2 Malaysia menghentikan penayangan shitnetron dari seberang dan lagu2 mereka patut diketengahkan....kalau diorang boleh boikot mengapa kita tidak??? kalau diorang leh bakar bendera kita mengapa kita tidak??

    kadang2 sedih jugak bila tengok rakyat kita sendiri bercakaran sesama sendiri sedangkan ada anasir2 luar yg sedang mencari peluang untuk menghancurkan negara tercinta kita ni...

    ayuh rakyat Malaysia....bersatulah kita....tinggalkan perbalahan sesama kita tak kira anda berlainan fahaman politik, berlainan kaum dan agama.... jangan biarkan pengorbanan pejuang2 terdahulu terhadap keamanan negara kita sia-sia begitu sahaja...!!

    BalasPadam
  21. en mazidul..risau gak dorang 270 org juta kita hanya 27 juta org.kalo dorang mengamuk giler habis mati kita kena tetak.

    hentikan provokasi mcm gini.sekurangnyer semua orang cool siket.

    longkang beso kat depan umah combi dorang yg bersihkan sebab org local suka melepak kat kedai billiard jolok bola :(

    BalasPadam
  22. negara kita berdaulat.. sekiranye mereka melakukan sesuatu yang bodoh.. satu ari negara mereka yang akan kena daulat... lebih hebat bile sesama ahli politik pun nak berhentam... diorang ni banyak isu lah...

    BalasPadam
  23. Echah, dalam entry ini, ada provokasi ke? :) Rasanya fakta belaka.

    Sebilangan Indon ni, kalau tidak 'diusik' sekalipun, mereka masih lagi merompak, meragut, memecah rumah, mengurat anak dara tempatan, membunuh, mencuri dll.

    BalasPadam
  24. Salam Mazidul,
    sila beritahu radio HotFm dan yg lain supaya tidak memperdendangkan lagu2 INDON lagi. Mereka2 ni sombong tak bertempat.

    BalasPadam
  25. Bagak, Ish! Kalau awak bagi tahu sendiripun apa salahnya. Nombor telefon HotFM setiap hari disebut dek DJ bertugas.

    BalasPadam
  26. salam..

    alahai...
    indonesia...
    kita berbudi...
    dia buat tuli....
    kita bantu....
    dia jadi hantu....
    kita mengaku serumpun..
    dia mintak kita pula mohon ampun...

    tak hairanlah..
    macam2 bencana Allah turun kat depa..
    dari banjir sampai gempa bumi..
    bila dah senang..
    hadoi..
    jalur kita dibakarnya..

    abang mazidul..
    ape lagi?
    kurang2 siarkan di 360..
    isu i ini perlu pendedahan juga..

    salam ramadhan..
    wassalam..

    BalasPadam
  27. Cahaya Malam, editorially, ini isu agak sensitif untuk ditayangakan di peringakat nasional.

    Sedangkan di antara kerajaan, belum kelihatan sebarang tindakan diambil. Justeru, saya tidak mahu, marahkan nyamuk, kelambu dibakar. Itu lebih berbahaya.

    Memutuskan topik dimuatkan di 360, bukan keputusan enteng. Setiap satu harus difikir secara teliti. Malah ada topik sesuai dibincangkan di blog, tidak sesuai disiarkan di TV.

    BalasPadam
  28. 270 juta..lawan 27 juta

    angkatan paling depan bagi kepada ECHAH

    jika ada suku kaum 'makan org'..Echah dulukan..

    BalasPadam
  29. aku plajar mesia kat indonesia.. serius aku kata, aku takut ngan isu ni..

    kalo xde penyelesaian memang ktorg yg jadi mangsa..

    macam mana rasa bila kita ada urusan dengan mana2 pejabat tapi semua dipersulitkan. hanya kerana aku anak malaysia..


    eee geram gila..

    BalasPadam
  30. Fahim, elok benar awak masuk ke blog ini. Kami di Malaysia hanya berpandukan laporan media dan bloggers di Indonesia.

    Jika ada masa terluang, kongsikan berita sebenar disini agar isu lebih difahami.

    Terima kasih.

    BalasPadam
  31. bagus kita haramkan apa2 produk dari indonesia di malaysia...
    rasa tiada makna kita bantu ekonomi negara yg byk menghina malaysia apa ntah lebih2 lagi drama2 indonesia lg lah xde makna bg saya...
    walau duduk di johor bahru ada siaran indonesia lebih baik tgk astro dari tonton siaran indonesia yg x pernah ada program dari malaysia....
    dan senang citer sesetgh org indonesia x syukur apa yg org malaysia bantu.

    BalasPadam
  32. Mat Indon will forever be Mat Indon. Depa lupa, ada kalangan mak bapak mereka merempat mengemis kat negara kita cari duit. Ada juga sedara mara suku sakat mereka datang sini cari duit dengan mengelar, menikam dan meragut nyawa orang kita.

    Mat Indon memang macam tu. Kita kat Malaysia ni lembik, penguatkuasaan dibuat bila didesak jek. Kalau tidak, memang duduk kat kerusi empuklah.

    Halaukan jerlah mat indon mat indon kat Malaysia ni. Ok aku emo. Tapi kita ni dependable sangat kat diaorang bila part kerja buruh ni. Orang kita mana nak keja cam diaorang.

    Tapi pastinya, yang kat Indon bakar bendera kita dan baling telur tu setaraf dengan mat indon yang merompak membunuh kat Malaysia ni. Tak ada otak.

    BalasPadam
  33. salam semua.

    sebagaimana mereka,
    begitu juga kita dimalaysia.
    bukan semua org tahu & sokong kegiatan mereka.

    sebagaimana kita dimalaysia,
    jika ada diantara kita tidak berpuashati. berbagai hujah & alasan diutarakan bagi mempengaruhi/meyakinkan org2 tertentu. mereka yg lakukan itu sudah pastinya ada niat & kepuasan.
    lihat sajalah dlm blog2 org2 kita sesama kita bagaimana.

    BalasPadam
  34. kutuk malaysia dalam masa yang sama menumpang mencari sesuap nasi di bumi malaysia. tak sedar dek untung...

    BalasPadam
  35. Kak saya pernah kerja kat saudi kata, mak indon tukang gaji sana cakap dalam buku sejarah dia orang kata Malaysia asalnya dari Indonesia.... hahahahahahahaa.... saya orang Kedah, bangganya nenek moyang saya tak berkaitan dengan sebarang pulau pon kat Jawa = Indonesia. Kami kena jajah dengan Siam bukan Belanda dan Indon. Dasar Indon kecapret.... lantak la emo ka apa... dia orang menipu sampai dalam sistem pendidikan depa!

    BalasPadam
  36. bagi saya media merupakan agen paling dasyat...dalm mmpengaruhi sesuatu atau menyebarkan sesuatu, punca utama provoksi tidak akan hangat kalau media tak berperang...pokok takkan bergoyang kalau takda orang goyangkan....

    BalasPadam
  37. Sesungguhnya Melayu di Tanah Melayu amat beralah sejak berzaman. Dalam sudut nama tanah air kita pun sanggup beralah. Tanah Melayu kita tukar kpd Malaysia, maka jadilah unggapan MalingSial sebab mirip amat.

    Di google (tanpa tapisan) sahaja bilamana kita taip Malingsial di menu cariannya ada 65,000 keputusan yang tentunya banyak menghina Melayu. Kerja siapa ini?. Maling itu patah perkataan dari mana?

    Pendatang Haram pun kita tukar bahasanya kepada sebutan lebih sopan Pekerja Tanpa Izin (PTI), kononnya tak manis nak sebut atau nulis Haram itu. Kemudian kita tukar lagi gelaran pendatang haram ini kepada Tenaga Kerja Illegal (TKI) atau PKW untuk orang gaji; iyerlah untuk menghormati mereka.

    Terkini di blog Sdr Mazidul diwar-warkan pula Pendatang Tanpa Izin (PATI) untuk gelaran umum pendatang haram ini. PATI Indonesia, Filipina, Bangladesh & lain-lain.

    Bayangkan tingginya martabat mereka, Pati jika kita memerah santan memag ianya paling berharga berbanding serbuk kelapa tanpa patinya.

    Dari Haram kepada Pati. Bila dapat Pemastautin Tetap (PR). Sementelah kini; pendatang ini akan memasuki politik. Jadilah mereka anggota Parti. Tambah R sahaja. Tahu apa jadi jika mereka dapat kuasa... R, inilah mereka gunakan untuk Rompak harta negara kita. PR ini bukan dari seberang sahaja. Sendiri faham... sensitif amat isu ini.

    Malahan mereka berani memenjara penduduk asal negara ini bila mereka ada kuasa.

    Kembali kepada PATI Indonesia ini... Jika kita celik sejarah rakyat Pahang malahan Sultan Pahang pun pernah mereka culik dibawa lari sampai ke Acheh.

    ...Pada 1617, Sultan Acheh menyerang Pahang. Raja Bujang lari ke Pulau Lingga dan menetap di sana. Namun Raja Ahmad (ayah mertuanya) dan Raja Mughal (adik iparnya) serta 10,000 rakyat Pahang ditawan dan dibawa ke Acheh... 1629 orang Portugis yang membantu kita mengalahkan serangan Acheh

    Siapa Maling?.

    Memang Melayu kaya dengan sopan santun dari tingkah laku hinggalah bahasa kita demi menghormati manusia sejagat. Sejarah juga membuktikan biar pun kita dijajah tapi bangsa Melayu akan tetap bangun semula.

    Maka itu semua kita harus akur & utuhkan unggapan ini... Takkan Melayu Hilang di Dunia. Jika kita memang sepakat & sedar kita ini berpijak di bumi mana... pun milik siapa adanya. Jika kita asyik bersengketa sesama kita. Minta ampunlah! esok lusa pasti kita akan dijajah semula.

    iDAN: Jika aku tiada lagi aku teringin sangat mahu melihat negara yang namanya Tanah Melayu ujud semula, biar pun sekecil mana.

    Jika Pulau Penang atau Pulau Ketam (sindiran) itu pun kita tukar namanya Tanah Melayu pun aku sudah rasa amat bahagia. (?..mungkinkah)

    Tolonglah jangan sampai Keretapi Tanah Melayu (KTM) itu juga kita tukar namanya. Itu antara saki baki nama yang tinggal... sebagai kenangan. Alahai! terkesima amat jiwa ini bilamana anak-anak kita fasih menyebutnya lagi.

    BalasPadam
  38. salam..

    ya,
    terpaksa akur dengan abang mazidul,
    memang benar,
    ada isu yang lebih sesuai dibincangkan dalam blog..
    terpikir juga warga kita di sana.. mana tahu kena makan ke?
    hee.

    oh ya..
    terbaru..
    jakarta dihukum.
    dengan gempa bumi..
    bukan saya doakan ini berlaku..
    tapi ade hikmahnye.
    sampar jalur kita ditembelkan atas taik..
    yang pekak jadi peka..
    yang buta terus bermata..

    salam ramadhan..
    wassalam..

    BalasPadam
  39. SALAM RAMADAN...

    INILAH PERANGAI ORANG YG DENGKI DENGAN MALAYSIA....

    KITA TAK ADA GEMPA BUMI.....DEPA BARU KENA..PADAN MUKA

    KITA KAYA...DEPA MISKIN

    KITA TIADA PERANG....MEREKA SELALU BERGADUH

    TAPI JANGAN ORANG POLITIK KITA AMBIL KESEMPATAN UNTUK GUNA INDON-INDON INI UNTUK BUAT DEMO DI SINI..

    MEREKA SUKA SANGAT BERDEMOSTRASI

    BalasPadam
  40. Kalau nak diikutkan kutuk mengutuk malaysia indonesia ni memang dah lama dah ada kat internet..blog, youtube etc.. Nampak macam rakyat indonesia yang mengambil serius tentang hal ini.. Rasanya media malaysia tak kisah sangat pun..

    Tapi bila tengok-tengok balik takut jugak.. janganlah kita sampai gaduh2 dan perang2.. kita boleh selesaikan perkara ni dengan cara yang lebih baik dan matang.. Yang penting kita jangan emosi sangat macam mereka.. Pergaduhan/peperangan hanya merugikan semua pihak.. jadi kerajaan dan media perlu mengambil inisiatif untuk mengawal keadaan..

    *hairan kenapa mereka nak cari gaduh dengan kita.. kenapa benci sangat kat malaysia? tapi saya percaya tak semua rakyat indonesia bencikan malaysia.. sebilangan kecil je kot.. tapi kalau kecil-kecil pun.. daripada 270 juta tu, banyak jugak.. heheh..

    BalasPadam
  41. Askum semua....

    Yg bertindak cam tuh segelintir jer... bukan semua...
    Klo kita benar2 bergolak... pasti ada yg bertepuk tangan.... Hmmm...

    BalasPadam
  42. Media Indonesia menuduh Msia mencuri(maling) pelbagai budaya mereka. Dari lagu Negaraku, rendang, batik hingga tarian pn dikata kita curi/ciplak/claim.Yang lawaknya kunyit, ikan arowana pn dikatakan Msia klaim Malaysia punya. Kahkahkahkah. Tuduhan itu media mereka yg mulakan dan dijadikan isu. Saya tak pernah baca dan dengar pula dari mana2 media atau buku dari Msia yg mengatakan ikan arowana itu berasal dari Malaysia. Lebih teruk lagi media sama turut menuduh Malaysia ingin klaim Pulau Jemur. Tanpa membuat siasatan terpeinci mereka terus menuduh Malaysia ingin klaim pulau Jemur padahal Msia juga mempunyai Pulau yg dipanggil Pulau Jemor di Selangor.

    Dan rakyat2 mereka yg rata2 kurang berpendidikan terus termakan umpan busuk yg di campak itu tanpa berfikir secara rasional. Saya nampak media ini cuma cari makan dgn cara memburukkan Msia.

    BalasPadam
  43. alahai...media ni saje je tak nk boikot program indon kan...

    takut tak laku ke???

    BalasPadam
  44. Bro Maz

    Kenapa Orang Indonesia ramai yang kurang aqal dan suka berbuat perkara sedemikian seperti Membakar Bendera Malaysia?

    Jawapanya ialah:
    1. Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana?

    2. Hasil apakah yg dapat dibanggakan?
    3. Teknologi apa yang mereka ada?

    4. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri?

    5. Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris?

    5. Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia?

    6. Berapa ramaikah yang menyanjungi Malaysia sebagai punca rezeki mereka?

    7. Berapa ramaikah rakyat mereka yang pandai mengunakan handphone dan komputer?

    Anda fikirlah sendiri.

    Semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa, bukan manusia yang suka berdemontrasi di atas jalan, menulis blog negative dan sensitive serta tidak membakar Bendera Malaysia.

    BalasPadam
  45. Sy dah naik fade up dgn isu indo benci malaysia ni... sebab tak ada apa2 tindakkan dari pada ngo, persatuan atau menteri tebabit. sesurang2nya jawab lah sikit... jg la skit sensitiviti rakyat malaysia yang skrg ini cukup teguris perasaan mereka, bagi 'renjatan' skit supaya indo jangan melampau sgt... Lepas tu klu tak nak ambil port pn ok lah skrg2 terbela skit, tak kan nak harapkan blogger2 jer yang bermatian menentang indon yang melampau ni... susuah sangt ker utk tu semua... tgk skrg rakyat malaysia di indo yang jd mangsa, lepas ni tak tau la... takm kan nk tgu rakyat malaysia di indo kena tetak kepala baru NGO2 & menteri nk ketuk prisident indo nasihat rakyat & media dia supaya tamatkn provokasi terhadap malaysia???
    fikir lah kerana fikir itu pelita hati...

    BalasPadam
  46. Pesanan untuk rakyat malaysia:

    Mari kta ambil tauladan diatas bencana yang menimpa indonesia dan bersimpati kepada 'warganya yang tidak berdosa' yang terpaksa turut sama menerima musibah diatas keangkuhan sesetengah warga mereka yang mengaku segalanyan milik mereka.

    jadi rakyat malaysia jangan terpancing dengan provoksi rakyat indon dan media mereka.kita mesti bijak dengan tidak memberi sebarang tindakbalas lagi dengan hujah2 mereka yang seperti tin kosong, seperti anjing menyalak bukit,buat baik berpada pada buat jahat jangan sekali.jangan dekati orang atau bangsa pengadu domba dan penyebar fitnah.nanti membawa kemudaratan yang besar.

    AKU SERU SELURUH BANGSA MALAYSIA MEMULAUKAN MUZIK, SHITNETRON DAN KONSERT INDON!!!!

    CUMA NI JE CARA KITA AJAR ORANG YG TAK BERSYUKUR! KITA SUPPORT KARYA DIA, BALIKNYA DIA MENGHINA KITA.

    BOIKOT ARTIS, LAGU, SHITNETRON DAN KONSERT SEMUA ARTIS INDON DENGAN SEGERA. SEBARKAN MESEJ INI DAN LUASKAN KEMPEN INI. INI SAJA CARA HALUS KITA MENGAJAR MEREKA YG TELAH MEMBAKAR BENDERA KITA, MENGHINA PEMIMPIN KITA, MENGHINA SEJARAH KITA, MENGHINA PENCAPAIAN DAN KEMAJUAN KITA, MENAFIKAN WARISAN BUDAYA KITA, MEROMPAK RUMAH2 JIRAN KITA, MEROGOL ANAK2 GADIS KITA, MEMBUNUH DAN MENYAMUN RAKYAT KITA DAN MENYERANG NELAYAN DAN PASUKAN KEAMANAN KITA, MENYERANG RAKYAT KITA DI INDONESIA, MENGHINA KITA DI SEMUA MEDIA - TV, BLOGS, SURAT KHABAR DLL.

    BOIKOT ARTIS INDONESIA
    BOIKOT PRODUK INDONESIA
    BOIKOT RADIO YG MENYIARKAN LAGU INDONESIA
    BOIKOT TV YG MAIN SHITNETRON INDONESIA
    BOIKOT PENAJA KONSERT INDONESIA

    RAKYAT MALAYSIA, HANYA ANDA BOLEH MENGAJAR BANGSA BODOH SOMBONG INI!!! TANPA PERANG, TANPA JADI AGRESIF. SETIAP ORANG AKAN MEMBERI KESAN KEPADA BANGSA SOMBONG INI. MARILAH KITA SEBARKAN KEMPEN INI!!!!!!!

    KITA SERANG MEREKA TANPA PERANG!!!

    BalasPadam
  47. Ramai kata halau saja dorang-dorang ni dari sini. Fine. Tapi sapa yang sanggup nak ambik alih? Suruh Bangladeshi dan Pakistani datang? Dorang dah serik dah dulu kena tipu ramai-ramai sampai berkampung bawah jambatan AKLEH tepi sungai.

    Kalau ada rakyat kita yang sanggup ambik alih, boleh la kita halau semua pendatang asing ni .. samada dengan izin atau tidak..

    Rata-rata kata mereka ni tak pakai otak bila buat benda-benda macam tu? Saya rasa tak perlu balas pun sebab akhirnya kita akan jadi sama taraf dengan mereka. Kita ada masalah yang lebih besar yang perlu kita tangani.. yang penting tolong diri kita sendiri dulu sebelum nak memandang ke luar dan tengok apa yang patut ditolong.

    Mereka sangat lupa akan jasa Mercy Malaysia bila tragedi tsunami 2004 dulu. Tu belum lagi yang pasal banjir, pasal gunung berapi meletup, gempa bumi dulu. Agaknya kalau kita senaraikan apa jua pertolongan yang kita dah beri pun, belum tentu mereka nak terima pun.

    Biarlah si Luncai terjun dengan labu-labunya sebab nanti yang lemas Luncai tu, kita jangan ikut sekali!

    BalasPadam
  48. Sebenarnya (seperti kenyataan rasmi kerajaan) itu bukanlah pandangan kerajaan Indonesia terhadap Malaysia. Majoriti rakyat Indonesia dan kerjaan Indonesia sendiri masih menghormati Malaysia.

    Ianya lebih kepada idea dan tulisan blogers yang pendek akal (seperti yang juga ramai di Malaysia) yang hanya suka buat keadaan jadi panas. Mereka mengamalkan budaya memaki dan menghina. Mereka tidak membuat kajianpun sebelum menyatakan sesuatu. Mulut mereka lebih cepat berkata-kata sebelum otak mereka sempat berfikir. Bagi mereka menghina orang lain adalah satu kepuasan.

    Usah dilayan tulisan-tulisan yang tidak lebih dari sampah sarap itu. Katakan kepada mereka, cakaplah apa sahaja yang mereka mahu. Bulu roma rakyat Malaysia sedikit pun tidak akan gugur dengan tulisan-tulisan seperti itu.

    Lebih baik kita bincang, bagaimana nak buat rakyat Malaysia sendiri menghormati negaranya dan menyayangi negaranya lebih dari menyayangi nyawanya sendiri. Dan bagaimana kita hendak hentikan perbuatan rakyat kita sendiri yang membakar bendera Malaysia.

    www.anak2merdeka.blogspot.com

    BalasPadam
  49. Salam bro,

    mana ada dalam sehari tanpa demonstrasi di Indonesia?

    Saban hari saban minggu ada saja olah mereka..negara yang penuh dgn seribu satu masalah..

    BalasPadam
  50. Syoknya saya jika orang rumah saya boleh boikot SHITNETRON Indon ini...

    Sebab apa?

    SHITNETRON Indon selalu bertindih dengan ZEE, sedang syok-syok tenguk Amisha Patel menari terpaksa beralah dengan orang rumah yang mesti nak tenguk SHITNETRON Indon; hari-hari macam tu.

    Moh! boikot!

    BOIKOT ARTIS INDONESIA (Titiek Puspa pun dah tua..)
    BOIKOT PRODUK INDONESIA (Dah lama tak hisap rokok Nusantara)
    BOIKOT RADIO YG MENYIARKAN LAGU INDONESIA (Asyik FM ada ke putar lagu Indon ... jarang kot)
    BOIKOT TV YG MAIN SHITNETRON INDONESIA (Memang kurang minat)
    BOIKOT PENAJA KONSERT INDONESIA (tak pernah pergi pun, suka Inul asyik tak jadi konsertnya)

    Rasanya memang saya sudah lama boikot Indonesia.

    BalasPadam
  51. Salam Sdr Mazidul

    Senarai-senari yang akan mereka klaim nanti:

    1.air sirap bandung
    2.asam jawa
    3.mee jawa
    4.gado-gado
    5.orang jawa/boyan/bugis/mendeleng/minang kat sini
    6.Raja-raja/Sultan yg berketurunan Jawa
    7....yg lain kalian tambahlah

    BalasPadam
  52. mee bandung hanya ada kat malaysia je..tak ada pun kat Bandung. JIka sempat buka;ah laman web Kedutaan Indonesia di KL. Ada dilaporkan pertemuan Norman KRU dengan pihak kedutaan untuk menjelaskan isu tarian Pandet. Dapat dirumuskan bukan sahalah Malaysia. Mungkin akhbar atau media elektronik spt TV3 boleh melihat laporan tersebut dan siarkan. Baru kita tau akan tindakan melulu rakyat Indonesia

    BalasPadam
  53. Bro Maz

    Indon kat Indonesia sibuk bakar bendera

    -> Tak ada kerja

    Indon kat Malaysia sibuk bakar ayam, bakar tauhu, bakar roti, bakar tempe. bakar lembu, bakar kambeng. bakar satay, bakar roti nan

    -> Buat kerja

    Anak anak Malaysia sibuk bakar mercun pastu bakar jari pastu masuk suratkhabar "MANGSA PERTAMA RAMADHAN TAHUN 2009, SUDAH SERIK MAIN MERCUN"

    BalasPadam
  54. qah qah

    USTAZ?? Adamdryx..

    saya cari dalam Wikipedia tiada takrifan/definasi 'Adamryx'

    pelek ..

    BalasPadam
  55. Hal ini berlaku disebabkan oleh beberapa pihak yang salah faham atau pura-pura tak faham atau memang taknak paham situasi di Malaysia dan Indonesia. Kedua-dua negara adalah negara serumpun, maka adalah biasa jika mereka berkongsi kebudayaan yang sama. Ditambah lagi dengan kebebasan media Indonesia, maka isu yg remeh-temeh kadang-kala menjadi terlampau panas.

    Lagu Negaraku, Rasa Sayang eh, Tarian Pandit, Rendang, Batik, Kuda Lupin pun semuanya dikatakan Malaysia klaim dari Indonesia. Oleh itu, baik kalau kita mendiamkan diri sahaja mengenai isu ini kerana takkan selesai masalah kalau api dibalas dengan api.
    (tapi tercabar jugak terutamanya bila ada aktivis ni yg mengatakan malaysia ni negara pencuri)


    Ada juga yg menyatakan bahawa, mana-mana rakyat Malaysia yg berketurunan dari Indonesia adalah Bangsa Indonesia. Contoh, orang jawa, banjar, minangkabau... Inilah nasib negara serumpun, pasti akan ada pihak yg emosional yg akan laga-lagakan sampai berperang.
    Contoh: Korea Utara dgn Korea Selatan, India dgn Pakistan dan Bangladesh, Malaysia dgn Indonesia, China dgn Taiwan dan lain-lain.

    Tapi ada hikmahnya, dah sampai masanya untuk kita promosikan budaya kita yg memang betul-betul Malaysia punya. Contoh, Keropok Lekor dgn Budu... :D

    p.s
    kalau difikirkan balik, dengan malaysia jer media Indonesia nak serang, dgn Singapura dan Brunei takde pulak??

    BalasPadam
  56. hurm..sy pon bljr kat indonesia skrg. mmg serious takut. kalau ade je isu yg dibangkitkan,mesti ada je demo dpn konsulat. ada sekali tu smpai konsulat m'sia bgtau suruh student2 malaysia jgn keluar rumah sgt sbb takut kena dgn org indo. mmg nk urus kn hal2 penting pon kekadang ada masalah sbb isu2 ni. selalu ktorg kena perli dgn lecturers,dgn kawan2 indo n org2 pejabat lain menuduh malaysia 'maling'(pencuri) n yg mampu ktorg wat adalah b'diam diri. cth: isu manohara...skrg mmg kelantan jd sgt femes la kt indo..smpai bdk umur 7thn pon tau psl kltn ni...n time sy pegi pejabat imigration nk uruskan document nk blk msia...org kt ctu tny "org2 kelantan ni jht2 ya?".."org2 malaysia ni jht2 tp kita layan mereka dgn baik"...itu plg xtahan sbb ape yg diorg tau nk cekau duit kitorg je sbb kalo dgr je dr malaysia...bajet ktorg ky..naikkn harga trs. orientasi pljr pon ade sentimen anti malaysia ble pelajar senior indo menyuruh pljr br m'sia melaungkan "batik punya indonesia. keris punya indonesia. rendang punya indonesia. malaysia ga' ada apa2".

    BalasPadam
  57. sekarang dah makin serius, mereka makin berani dgn menyekat jln dan mencari org Msia dan di ancam dgn buluh runcing. http://www.malaysiakini.com/news/112434

    Kjaan Msia perlu mengeluarkan travel advisory kpd rakyat msia yg ingin melancong ke Indonesia kerana kjaan Indonesia spt tidak bersungguh2 meredakan kebencian rakyatnya kpd rakyat Msia. Dibiarkan shj media2 indon mengapi2kan rakyatnya tanpa fakta yg jelas.

    BalasPadam
  58. Memang kita terlalu lembut, malah kite terlalu mengagung-agung Indonesia. Tengok sajalah lagu-lagu nyanyian artis indonesia sering berkumandang di corong radio dan TV negara kita. Apa lagi drama, sinetron, dan filem. Boleh dikatakan saban hari ditayangkan di TV kita. Kalau ada anugerah2 untuk industri hiburan tanah air dan sebagainya, artis indonesia tidak akan ditinggalkan untuk merebut anugerah itu - ada kategori untuk mereka. Persembahan dalam majlis itu juga diambil artis indon. DJ Radio kita cukup teruja bila menemuramah artis-artis Indonesia dalam rancangan mereka. Macam artis Malaysia ni rendah sangat. Adakah filem, drama, lagu malah artis kita senang untuk memasuki industri hiburan di Indonesia? Kenapa artis indonesia yang tiada nama dan tidak laku di negara mereka sendiri boleh terkenal di Malaysia. Orang Malaysia bila dengar atau tonton artis Indon menyanyi di Konsert, tekinja2, seronoknya sampai lupa diri - hampir histeria. Apa sudah jadi.

    BalasPadam
  59. apepun yg mereka buat, akhirnya berebut rebut jugak mereka masuk ke malaysia. pastu tak bersyukur pulak sampai nk mintak gaji banyak. pekerja pun gred "D" nak upah banyak2. bermula dari skrg, kita kena pikir , seperti bidalan, melepas anjing tersepit akhirnya kita yg digigit.

    BalasPadam
  60. Saya fikir meskipun tindakan sweep ke atas warga indonesia mahupun PATI lain dilakukan secara menyeluruh tetapi saya fikir tindakan tersebut hanya akan lebih mengeruhkan keadaan yang ada.

    Jangan kita kelihatan tampak spt ketam yg mengajar anaknya berjalan; kerana dibulan baik ni banyak yg perlu kita pelihara.

    Saya beranggapan tidak ke semua daripada mereka yang melihat dari perspektif buruk semata, cuma saya akur bilangan kes melibat golongan PATI dari indonesia ini cukup tinggi. :)

    P.S: bro Mazidul, saya berminat nak exchange link dengan bro. Kalau bro Mazidul tak keberatan. Saya sudah add link bro. TQ

    BalasPadam
  61. Seluruh dunia tahu perang di dunia terjadi kerana perang salib,kerana merebut minyak dan menguasai ekonomi,keluasan wilayah.

    Tetapi Indon ajak nerperang kerana batik,tarian pendet,angklung dan entah apa2 benda yang kita sendiri ramai tak thu apa benda.

    waduh.

    BalasPadam
  62. Salam pembaca..kita semua harus menangani sesuatu issue itu dengan bijaksana..dan haruslah selidik puncanya.. tapi betul golongan mereka yang bertindak sedemikian adalah golongan yang kurang akal fikirannya.. tapi ingat kemungkinan punca ini berlaku dari talibarut negara.. atau pengkhianat kita sendiri bagi meneruskan "the hidden agenda."

    BalasPadam
  63. kerana duit,,diorg sanggup buat apa sahaja..aku pernag tanya warga indon di sini tntg isu Malaysia- Indonesia,,diaorg sendiri ckp ...kebanyakan org indon tu sendiri tidak tahu apa isu sebenar yang diperjuangkan tetapi oleh kerana duit..mereka sanggup buat apa sahaja.

    BalasPadam

Anda bertanggungjawab terhadap komen dicatatkan di entri ini. Setiap komen akan ditapis terlebih dahulu.